187 Stufen, die eine Höhe von 7.70 Metern überwinden? Ja, das geht, wenn man die Treppe wie die «Endless Stair» vor dem «Tate Modern» in London baut. Die temporäre Treppenskulptur von dRMM Architekten kann bis zum 10. Oktober 2013 erklommen werden. Das Schweizer Unternehmen Nüssli hat sie aus dem amerikanischem «Tulipwood» Holz gefertigt. Mit dieser Aktion soll das weitgehend astfreie Baumaterial auf dem europäischen Markt bekannter gemacht werden. Das Holz stammt vom höchsten Laubbaum Nordamerikas, dem amerikanischen Tulpenbaum. Bereits 1930 wurden Kamineinfassungen und Gesimse im Buckingham Palace daraus gebaut, und 2008 verwendete es der britische Architekt David Adjaye für seinen Holzpavillon «Sclera», ebenfalls anlässlich des London Design Festivals. Für die Treppe wurden laut Angaben von Nüssli insgesamt 11,4 Tonnen Holz verbaut. Ungefähr 90 Leute können gleichzeitig auf der «Endless Stair» versuchen, denn kürzesten Weg nach oben zu finden. kc
Endless Stair sees the London Design Festival reviving its longstanding relationship with the American Hardwood Export Council (AHEC) in a playful, yet technically ambitious public project to be installed with the powerful backdrop of one of the city’s best-loved landmarks, Tate Modern.
The surreal Endless Stair installation is a hardwood structure designed for this year’s London Design Festival. Commissioned by AHEC (American Hardwood Export Council) and designed in collaboration with dRMM de Rijke Marsh Morgan Architects and Arup, the installation celebrates London’s imaginative design, innovative construction and technical design legacy. The “stairway to heaven” is located right outside Tate Modern and will be open to the public from September 13 until October 10.
The temporary structure was made in order to be endlessly reconfigured. Initially, the installation was supposed to be located at St Paul’s Cathedral, but after some consideration, the London Design Festival organizers decided to erect it in front of Tate Modern, Bankside. Combined with the Thames panorama of London, the installation looks like a surreal, dream-like structure meant to act as a connection between the Thames, ground and sky.




